Sommige marketeers hebben de neiging te denken, dat een vakbeurs niet meer relevant is. Met de snelle groei van digitale marketing is het misschien verleidelijk, maar toch heeft een dergelijke zakelijke beurs nog relevantie in 2019. Lees snel verder en ontdek wat de vakbeurs voor jouw bedrijf kan betekenen.

Directe communicatie

Een goede zakelijke communicatie met potentiele klanten is superbelangrijk voor een onderneming. Nu is het zo dat sommige vakbeurzen een hoog bedrag aan stageld rekenen, voor kleinere bedrijven kan dit een behoorlijk investering zijn. Toch blijkt uit onderzoek dat de beurs nog steeds loont als het gaat om conversie. Want het is ten eerste een vakbeurs, waar vakgenoten en klanten elkaar kunnen ontmoeten. Daarnaast is er de mogelijkheid om face-to-face contact met elkaar te hebben. Zo ontstaat er sneller vertrouwen en dat resulteert weer in de gunfactoor. Ook is het mogelijk om met de hulp van een beurswand, zoals geleverd door beurswand.nl, een directe presentatie van je bedrijf en activiteiten te geven. Je kunt er meteen mondeling uitleg bij geven.

Bereid je stand goed voor

Een fundamentele fout van nieuwkomers is dat ze de aandacht voor de details te verliezen. Er worden vele beurzen per jaar gehouden en daarom moet je zeker weten dat de beurs waar jij wilt staan, gericht is op jouw niche van de markt. Anders is het echt verspilde tijd, geld en moeite. Het is dus zaak om je in te lezen in deze event. Welke bedrijven staan er nog meer? Is deze beurs al eens eerder gehouden? Welk publiek komt er op af?

Online marketing versus de vakbeurs

Met de komst van online marketing ging veel budget naar marketing voor de digitale wereld. Maar er blijkt dat er veel gewonnen kan worden op de vakbeurs. Veel ondernemers en klanten hechten veel aan persoonlijk contact. Een beurs is dus zeker geen sleetse marketingactiviteit. Op de beurs blijkt een bedrijf een kickstart te kunnen krijgen, iets wat veel moeilijker is in de digitale wereld, omdat daar dagelijks veel nieuwe bedrijven opgericht worden, waardoor het moeilijker is om op te vallen. Ook als je project uniek en revolutionair is, heb je nog andere media nodig om jezelf in de kijker te spelen. Een vakbeurs is daarbij een handig medium, zeker als het een prominente beurs betreft, daar komen toch de mensen waar het omgaat in het wereldje waarin jij je bevindt. Zij nemen de beurs als instituut serieus en erkennen de gatekeeperfunctie (kwaliteitselectie) van de organisatie die de beurs runt. Het gaat bij de beurs dus in de eerste plaats om kwaliteit en directe communicatie.

Conclusie

Een beurs kent vele voordelen, zoals de direct communicatie en de mogelijkheid om jezelf in de kijker te spelen. Natuurlijk is het daarnaast er leuk en motiverend om je product of dienst te presenteren, zeker als hier positieve reacties opkomen. De vakbeurs is een van de oudste manieren om een bedrijf, product en diensten te presenteren. Het heeft veel weg van de aloude marktplaats, waar sinds jaar en dag ideeën, diensten en producten uitgewisseld worden. De verwachting is dat de vakbeurs zal blijven bestaan in combinatie met steeds meer gepersonaliseerde online marketing.